Sonografie hrudníku v respirační medicíně
28. Výuka TUS
Jako v každém oboru sonografie dochází s nárůstem poznání a komplexity sonografických možností k růstu objemu znalostí a dovedností i v TUS. Již nelze shrnout základní techniku vyšetření, normální i patologické nálezy do jednoho nebo dvou školících dnů. Současně však není nutno, aby každý uživatel TUS ovládal na nejvyšší expertní úrovni, každý medicínský obor má své limitované požadavky na znalosti a dovednosti v této metodě.
Výuku TUS je proto doporučeno strukturovat do systému postupného nabývání kompetencí. Uživatel si dle potřeb svých a svého oboru volí úroveň kompetencí, která mu dostačuje pro jeho bezpečnou praxi TUS. Ve světě jsou zaváděny systémy o 2-4 stupních kvalifikace v TUS(1)(2)(3). Pomyslnou bazi pyramidy tvoří vždy dovednost ovládat UZ přístroj, chápat fyzikální podstatu UZ zobrazení, znát princip vzniku artefaktů, umět postupovat hygienicky správně a znát základní legislativu vztahující se k sonografii včetně požadavků na dokumentaci. Označujeme ji jako obecné základy pro klinickou sonografii a je společná i pro další aplikace UZ v medicíně.
Existují naprosto limitované formy použití LUS, např. pouze pro detekci a kvantifikaci intersticiálního syndromu kardiology a nefrology, dokonce s výukou čistě virtuálně přes webový program(4). V práci ukázali autoři možnost takovéto výuky pro zcela limitované použití LUS s rychlým dosažením spolehlivé úrovně schopností. Tato úroveň kompetencí však samozřejmě nestačí pro uživatele, kteří potřebují provádět diferenciální diagnostiku respiračních onemocnění, a to ani pro emergentní stavy.
Již pro TUS specifickou a první bazální úroveň kompetencí TUS pak tvoří základní sonografická propedeutika v TUS a znalost fyziologického nálezu vyšetření hrudní stěny, pleurální dutiny, povrchu zdravých plic a zobrazení fyziologických poměrů bránice a nadbráničních prostor. To je minimem pro současnou prezentaci základních patologií – pleurálního výpotku, intersticiálních změn, konsolidací plic a pneumothoraxu. Tuto základní TUS úroveň je nutno vyžadovat u každého uživatele TUS, tedy i při její použití pouze v emergentních stavech.
Druhou úrovní je schopnost analýzy intersticiálních změn na plicích, orientace v diferenciaci konsolidací, upřesnění charakteristik pleurálních výpotků a vlastního pleurálního postižení. Současně se přidává analýza funkce bránice, základních patologií hrudní stěny, sonoanatomická orientace a základní patologie mediastina a supraklavikulární oblasti. Součástí je i implementace jednotlivých nálezů do diferenciálně diagnostického uvažování. Dosažení této základní úrovně kompetencí v TUS je vhodné u všech lékařů, kteří používají TUS v rámci širší diferenciální diagnostiky a léčby thorakálních onemocnění.
Třetí úrovní je plná kvalifikace v TUS se znalostí komplexní problematiky TUS – pokročilá úroveň TUS znalostí a kompetencí. Jako expertní úroveň se pak někdy označuje plná kvalifikace se současnými výzkumnými a vzdělávacími aktivitami jejich nositelů.
Při analýze výuky plicní sonografie se ukázalo, že tč. neexistuje validovaná metoda struktury a formy edukace a že se požadavky mezi jednotlivými zeměmi liší. Současně byla studována efektivita výcviku a hledány metody evaluace kompetencí školenců. Validováno bylo strukturované posouzení kompetencí v LUS (tzv. LUS-OSAS, Lung UltraSound – Objective Structured Assessment of technical Skills) (5). Metoda byla použita již i u hodnocení kompetencí LUS při jejím začlenění do pregraduální výuky(6). Hodnoceno je 17 položek zahrnující posouzení správné indikace k LUS vyšetření, otázky, kterou má vyšetření odpovědět, systematické provedení LUS, technická správnost vyšetření, interpretace nálezů, správná dokumentace a další postup s využitím získaných informací.
Na podkladě těchto prací byl vytvořen vzdělávací program (VP) České společnosti pro ultrazvuk v medicíně (ČSUM) a České pneumologické a ftizeologické společnosti (ČPFS) založený na strukturovaném výcviku s validací získaných vědomostí a dovedností školenců. Aktuální znění VP lze dohledat na webových stránkách ČSUM www.csum.cz.
Reference
- Stanton AE, Edey A, Evison M, Forrest I, Hippolyte S, Kastelik J, et al. British Thoracic Society Training Standards for Thoracic Ultrasound (TUS). BMJ Open Respiratory Research. 2020;7(1):1–11.
- Jenssen C, Gilja O, Serra A, Piscaglia F, Dietrich C, Rudd L, et al. European Federation of Societies for Ultrasound in Medicine and Biology (EFSUMB) Policy Document Development Strategy – Clinical Practice Guidelines, Position Statements and Technological Reviews. Ultrasound International Open. 2019;
- Pietersen PI, Madsen KR, Graumann O, Konge L, Nielsen BU, Laursen CB. Lung ultrasound training: a systematic review of published literature in clinical lung ultrasound training. Critical Ultrasound Journal. 2018.
- Gargani L, Raciti M, Passera M. NDT Perspectives Efficacy of a remote web-based lung ultrasound training for nephrologists and cardiologists : a LUST trial sub-project. 2016;(March 2019).
- Skaarup SH, Laursen CB, Bjerrum AS, Hilberg O. Objective and structured assessment of lung ultrasound competence: A multispecialty Delphi consensus and construct validity study. Annals of the American Thoracic Society. 2017;
- Di Pietro S, Mascolo M, Falaschi F, Brambilla W, Ruzga R, Mongodi S, et al. Lung-ultrasound objective structured assessment of technical skills (LUS-OSAUS): utility in the assessment of lung-ultrasound trained medical undergraduates. Journal of Ultrasound. 2021;24(1):57–65.
Poslední aktualizace dne 02.08.2021